Quinoa: superfood of hype?

Quinoa is overal

Je hebt het vast al wel gelezen in een tijdschrift, kookboek of een online voedingsblog (hoe ironisch): het zaad, dat vooral op een graan lijkt, zou zo gezond zijn dat je wel gek bent om het niet te eten. Maar klopt dat wel?

Een hoge voedingswarde

Quinoa wordt geroemd omwille van zijn voedingswaarde. Het is namelijk een goede bron van eiwitten (14 gram/100 gram), maar vooral opmerkelijk is de hoge eiwitkwaliteit. Het bevat alle essentiële aminozuren, waardoor het een volwaardige eiwitbron is.

Vlees, eieren,... Quinoa?

Deze hoge eiwitgehalte en de goede eiwitkwaliteit, die te vergelijken is met vlees of ei, is een sterk punt. Peulvruchten hebben ook een hoog eiwitgehalte maar ze bevatten heel veel anti-nutriënten (die willen we niet in de buik).

Quinoa als vleesvervanger

Gemiddeld gezien nemen we reeds te veel eiwitten op via de voeding. Voor vegetariërs en veganisten, die wel moeten letten op de inname van eiwitten, is quinoa een goede vleesvervanger. Dat het ook een goede bron is van ijzer, zink en koper,
is mooi meegenomen.

Rijk aan vezels

Daarnaast bevat quinoa veel vezels en verschillende vitamimen en mineralen. Vooral het gehalte magnesium, ijzer, zink en koper springt in het oog. Van de vitaminen zijn vooral vitamine B2 en E goed vertegenwoordigd.
Ook is het een goede bron van antioxidanten.

Conclusie: quinoa is goed voor je lichaam

We kunnen dus zeker wel concluderen dat quinoa goed voor je lichaam is. Daarom dat ik het ook verwerkt heb in mijn menu van de week. Dit deed ik samen met een kipburger en bloemkool. Heerlijk!

Ben je al ingeschreven op onze nieuwsbrief?

© 2020 Boelet

Interessante links

Informatie